آمار سایت

آمار امروز : 7595  نفر
آمار دیروز : 10491  نفر
آمار کل سایت : 14710376  نفر



صفیر عرش

انسان بدون مراقبه عادی و معمولی می شود. خودآگاهیش زنگار میگیرد و با گرد و غبار انباشته می شود.

درخشندگی و تیز هوشیش را از دست میدهد وکم کم کاملا ً از یاد میبرد که کیست. احمق و نادان میشود.

اینکه فراموش کنی که کیستی بالاترین درجه حماقت است. و این اتفاق برای کل بشریت و با سرعتی چشمگیر در حال شکل گیری است.

با مراقبه میتوان خودآگاهی را شفاف و درخشان کرد. میتوان گردو غبارها را از تنش روبید و زنگارهایش را زدود.

میتوان آیینه ی خودآگاهی را دوباره صاف وروشن ساخت. هرگاه آیینه خودآگاهی تو صاف و روشن باشد، واقعیت را باز خواهد تاباند. و خداوند نام دیگر واقعیت است.

 شناخت خداوند، شناخت همه ی چیزهاست و نشناختن او، زندگی در نادانی، تاریکی و مرگ است.

 

فرمایشات و دیدگاه های  حضرت استاد:

کتاب صفیر عرش،

برای مشاهده هر موضوع بر روی آن کلیک فرمایید.


معرفی:

1- عشق و محبت

2- توحید

3- معرفت الله

4- معرفت نفس

5- معرفت آفاق

6- تجلّی و وصال

7- انقطاع الی الله و مقام امن

8- ادب حضور و مراقبه

9- ملکوت

10- اسماء الحسنی

11- قرب و بعد حقتعالی

12- یک قدم بر خود بنه یک ...

13- لذت انس

14- عجز و فقر

15- نفی خواطر

16- توکّل

17- خاموشی وسکوت

18- خلوت و معاشرت





    

حضرت استاد کریم محمود حقیقی ره

1399/08/24

منزلگه آن یار اگر خانه من بود    فردوس برین گوشه کاشانه من بود

شاهان جهان را نشدی هیچ میسر    آن گنج مرادی که به ویرانه من بود

هر گوشه چشمی که نمود آن شه خوبان    تیری به دل خسته دیوانه من بود

 گرسوخت مرا جلوه دیدار عجب نیست   هر ناحیه شد جلوه گر از حسن نگاری

گر هوش مرا برد لبش روح و روان داد    برد آن خم ابرو، ز کنشتم سوی محراب

لطف ازلی گفت که ای فانی محروم     کان شمع مراد دل دیوانه من بود

از پرتو آن دلبر جانانه من بود      کان آب حیات و می و میخانه من بود

در بی خبری دید که بتخانه من بود   آزادیت از پند حکیمانه من بود

.

.

    جرعه هایی زلال از تالیفات ایشان: 

.

    داني كه آدمي ناچار به داشتن دوستي است و اين دوستان در زندگي او بس مؤثرند و امّا روز قيامت همگي دشمن يكديگر باشند جز آن دوستي كه رنگ خدايي داشته باشد. « الاخلّاء يومئذٍ بعضهم لبعض عدو الّا المتقين». (عبادت عاشقانه ص207)       .

.

.

در مجالست ها اگر معصیتی هست یا باید آن را نهی کنی و یا اگر تو را این قدرت نیست مجلس را ترک کنی که منحصراً در این تنازع ها برد با عاشق است چرا که عاشق معشوق را بر همه ترجيح مي دهد. اين عقلِ عاقبت انديش صد دليل براي تو مي آورد که: طرف بدش مي آيد، قوم و خويش است، همسايه است، آدم كه نمي تواند همه را از خود برنجاند، ديگرخيلي هم نبايد خشك بود. چقدر عقل از اين مطالب و ترّهات تراشيده قربان حضرت عشق كه سُكر شرابش اعتنايي براي سواي محبوب نگذارد. (همان ص217)       .

.

.

عزیزا! خلوت گزیده را سر تماشا نیست؛ آنکه او را یافته و به تماشای جمال و جلال نشسته با دیگرانش چه کار؟ آری این چنین است که چون تو را لذت خلوت و انس با محبوب حاصل آمد دیگر یابی که سر معاشرت و مصاحبت با دیگری را نداری. (ساغرسحرص137و182)       .

.

.

چاره جز این نیست که خود را عادت دهی اقلاً ساعتی چند از شبانه روز را، در بر خود بندی و رو به قبله نشینی و از عالم طبیعت به در آیی به خود نگری و راه درون را بگشایی و شاهراه آن فتح کنی و بیندیشی که کیستی؟ از کجا آمده ای؟ برای چه آمده ای و به کجایت می برند و اکنون در چه کاری؟ (همان ص179)     .

.

.

ای عزیز چون ناگزیر باشی در معاشرت با مردم، چشم با ایشان داشته باش و دل با خدای و این مقام میسر نشود تو را تا مردم عروسکهای خیمه شب بازی برای تو باشند و دانی که سر نخ وجودی هر یک از ایشان در دست خدای توست. بنگر بر این حدیث: « با مردم با زبان و بدن در آمیزید و از دلها و اعمالتان آنها را برانید حضرت علیغررالحکم» و خداوند در آغاز بعثت با حبیبش فرمود:«و تَبَتَّل اِلَیهِ تَبتیلاً» «منقطع شو بسوی او انقطاعی » به اینجا که رسیدم می شنوم که نفست سر و صدا آغاز کرد که، باید در اجتماع بود، پس خدمت به مردم چه می شود؟ تو نیز به او جواب ده؛ که به عنوان شرکت در اجتماع چه گناهان که دامنم نیالود؛ چه غیبت ها و دروغ ها که نگفتم و نشنیدم؛ بر چه لغو ها و هزل ها که ننشستم؛ چه مجلس های معصیت که شرکت نکردم. کدامش خدمت به خلق بود و یا کسب روزی و علم؟ ( همان ص 183)       .

.

.

آن کلیمی گوید: اگر اسلام آورم در نزد هم کیشان سر نتوانم افراخت. آن حزب باطل گوید: حقیقت روشن است ولی با دوستان چه توان گفت؟ جاهلی می گفت: اگر بخواهم نماز بخوانم زنم مرا از خانه بیرون کند. ای بیچاره! به خود آي و از گفت اين و آن خود را برهان. اين و آني برگزين كه باتو در قبر آيند. که اينان همه تو را به روز بي كسي واگذارند. (تخلي ص177) .

.

.

در هر مقام كه باشي و هر درجه از ايمان كه داري نتواني گفت كه معاشرت در من تأثيري ندارد؛ نديدي كه چون خورشيد طالع گردد تمام ذرّات خاك و كوه و در و دشت و آفاق از بركتش نور گيرد و چون باد بر گنديده گذرد با خود بوي گند آورد و خواه و ناخواه چه ببويي و چه نبويي مشامت را بيازارد. (تزكي ص157)         .

.

.

معاشرت با خوبان از فضل خداي تعالي است و مجالست آنها هيچ وقت آلودگي و معصيت ندارد؛ بلكه بسا نوري به تو دهند كه تا ساعت ها بعد ازملاقات ايشان از معصيت مصون و محفوظ مانی. (همان ص163)         .

.

.

مردگان قبرستان را مجالست عبرت آموزد و محبت دنيا ببرد و عاقبت كار بنمايد و مجالست دل مردگان غفلت آورد و طول اَمل زايد و عمر به باد دهد. از ساعاتي كه با ايشان به سر آوردي چه اندوختي؟ و چه برداشتي؟ نگويم مجالستشان معصيت است كه لغو است و اگر تو را سر فلاح و رستگاري است از لغو نيز بايد اعراض كني. (همان ص 164)   .

.

.

مبادا كه در مجالست براي خوش آمد مردم سخن گويي كه بسا مردم حق نپسندند و ناحق پسندند. تو اگر سخن گفتنت به خاطر خدا باشد هر چه گويي و هر چه كني نيكو باشد و اگر به خاطر خلق گويي خود نوعي شرك است. (همان ص 168) 

 تلفن تماس:09337405003


 

 

 


اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:




جستجو



پیام روز

پایگاه اطلاع رسانی حضرت استاد کریم محمود حقیقی

آدرس کانال تلگرام

https://t.me/ostadhaghighi110

https://instagram.com/karimmahmodhaghighi

شماره واتساپ: 09398190960

این وب سایت توسط عده ای از شاگردان  حضرت استاد کریم محمود حقیقی ره طراحی شده و با اجازه مکتوب ایشان توسط یکی از دوستان مدیریت میگردد، 

 تلفن تماس:09337405003 

 

✅🔘درون توست اگر خلوتی وانجمنی است                      

برون ز خویش کجا میروی جهان خالیست.

                       ▫️▫️▫️

سکوت نه ‌تنها به معنای سخن نگفتن است بلکه به معنای سکوت دل از گفتگوی درونی و ‌پرچانگی های نفسانی و ذهنی است که پیوسته در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم.

این شکل از سر و صدا یا همهمه‌ درونی سخت‌ترین مانع در سلوک الی الله و دستیابی به حضور است و خاموش کردن این همهمه مستلزم توجه و مراقبه ی مداوم است. که: 

گر تو دل زین فکرها خالی کنی 

پر ز گوهر های اجلالی کنی 

                       ▫️▫️▫️

در سكوت دل از ماسوی الله، طهارت ذهن و مراقبه آنچه حاصل شود حضور است و در نتیجه استماع الهامات ربّانی.

@ostadhaghighi110

 

بیانات عرشی و ملکوتی حضرت استاد کریم محمود حقیقی

 

در خرابات عشّاق همه كس را بار نيست و هر بي سر و پا را كار نيست. خواهي كه در اين خرابات در آيي از خويشتن خراب شو و از گناه طهارت نما. (تخلي ص12)

 

🕯✅از احد نه می‌توان سخن گفت و نه درباره آن چیزی نوشت. مادامی‌که صورت دیگری در نفس حضور داشته باشد اندیشه‌ مان نمی‌تواند احد را درک کند. برای رسیدن به این غایت، باید نفس خود را از اغیار آزاد کرده کاملاً در درون خود فرو روی، بدون هیچ توجهی به آنچه خارج نفس است؛ حتى ذهن را از تمام صور ذهنی مجرد سازی و حتی خود را نیز فراموش کنی، در آن صورت قادر خواهی بود که اینجا به دیدار آن احد نائل آیی. هنگامی‌که این عروج صورت پذیرفت، این شخص خود با احد یکی می‌شود. هیچ کثرتی نه در درون و نه در روابط بیرونی او یافت نخواهد شد؛ زیرا در آنجا نه حرکتی در اوست نه احساسی و نه میلی به غیر. در واقع در آنجا نه عقلی است و نه اندیشه‌ای؛ بلکه می‌توان گفت که در آنجا هیچ اثری از خودِ او نیست.

"بشوی اوراق اگر همدرس مایی

که علم عشق در دفتر نباشد"

حافظ

"بی‌حس و بی‌گوش و بی‌فکرت شوید

تا خطاب ارجعی را بشنوید"

مولانا

https://t.me/ostadhaghighi110


 

طهارت قلب از یاد ما سوی الله که هر چه را جز خدا در او نشانی بر آن ستم روا داشتی. «القلبُ حَرمُ الله فَلا تُسکِن فی حَرمِ الله غَیرالله .» «دل سراپرده خداست در سراپرده خدا جز خدا را منشان » و زمینه این مقام فراهم نگردد جز آنکه از تعلقات بکاهی و بر عشق خالقت بیفزایی که هر چند ریشه های تعلقات در دل راه یابد از عشق حق بکاهد. (تجلی مقدماتی ص 76)

سخنرانیهای بسیار زیبا از عارف کامل حضرت آیت الله العظمی نجابت شیرازی (ره)

✅🔘حضرت آیت الله نجابت (ره)

           شخصی که طالب خداست حتما از مراقبه جدا نمیشود، هرگز افسارش دست کسی نمی افتد، دائما حواسش به خودش هست، در اثر جمعیت حواس (نفی خواطر) از وضع کلاس ابتدائی خارج می شود، قطعا امور جزئیه ذلیلش نمی کند، .... 

یعنی در التفاتش به مقصد قوت پیدا می کند و آنچه آرزوی اولیاء خدا و مقام و منزل شهداست میخواهد تا بدانجا برسد.

 

قهرا از عالم خیال به مقدار زیادی رد شده و یک سر و یک گردن از دیگران امتیاز پیدا کرده، 

یعنی ما الان صدی نود مدار قطبمات خیالات خودمان هست اما چنین شخصی مدار و قطبش بیرون شدن از خیال است، هر چه خیال می آید بیرون می کند، هر چه غیر یاد خداست بیرون می کند و تمام موضوعات و کارهای خودش را یواش یواش تحویل خدا میدهد.  

 

شرح کلمات قصار

 

برخی از آثار حضرت

آیت الله العظمی نجابت شیرازی ره

برای مشاهده اینجا کلیک فرمایید.


 

جلسات سخنرانی بسیار زیبا و پربار حضرت استاد با موضوع معرفت نفس.

 جهت دانلود اینجا کلیک فرمایید:

                                                   



لینک های مهم



آمار سایت



كليه‌ حقوق محفوظ و متعلق به «استاد کریم محمود حقیقی» است   | طراحي و مديريت «کاوشگران صنعت پارس آرین» می باشد